Thursday, January 25, 2007

limietje terug

Tja, en ik heb er over nagedacht en ben dus terug gegaan naar de 25 NL, wat overigens niet slecht voelt. Je hoort het wel eens meer dat het voor je ego leuk is om op de hogere limieten te spelen, en ook ik zal dat niet ontkennen. Dit blijkt wel uit het feit dat het gewoon moeilijk is die lagere tafels aan te klikken.....

Maar als je dat weer eenmaal gedaan hebt is het klaar en het speelt er een stuk makkelijker agressief. Hoewel ik mezelf voorhoudt dat het niets uitmaakt of ik nou 25 of 50 dollar als buy in verlies, zal er ergens in het achterhoofd toch wel iets zitten. Anyway.....ik heb een aantal dingen geprobeerd op de lagere limiettafels. Een ervan is om te bekijken bij welke bet mensen preflop geneigd zijn weg te gaan. Immers je merkt dat op sommige tafels niemand "schrikt"van een 4 maal de BB raise. Er callen aan een short table (6 man) gerust 3 mensen; met bijv een Ax of een 2-face-card. Regelmatig floppen deze mensen goed (nou ja net zo regelmatig als ik zelf), maar feit is dat de kans dat een ander goed flopt groter is als je met meer man in de pot zit. Het proberen om heads up over te blijven is naar mijn mening een redelijk wezenlijk onderdeel van het spel.

Op de 25 NL heb ik gemerkt dat het pas bij een raise van 8 maal BB lukt om met grote regelmaat tegen maximaal 1 tegenstander over te blijven. Het nadeel is hierbij dat mensen meestal dan ook echt een hand hebben. Dit is meteen een voordeel omdat je een goede inschatting kunt maken van hun hand en of ze iets gehit kunnen hebben op de flop. Een ander nadeel is dat men met marginale handen waarmee men 4 maal de BB wel callt, nu laat schieten. Als ik dan zelf een goede hand heb (AQ, AK bv) pik ik alleen de blinds op. Wel viel me op dat ik redelijke potten op de late positie op kan pikken met deze raise als er al meerdere mensen gecalled hebben. 8 van de 10 wordt er na mijn raise rondom gepast.

Ook voelt het beter om een stevige reraise te maken. Ik doe het dan ook vaker en gemakkelijker dan op de 50 en 100 NL tafels, maar dit moet een stukje ruis zijn hetgeen met de waarde van de pot te maken heeft. Dit is absoluut een punt om aan te werken.

Als laatst heb ik met mezelf afgesproken om tijd te nemen om te spelen. Ook hier had ik al veel over gelezen, maar toch gewoon doen he :-) Dus niet meer als ik een uurtje heb tussen 2 dingen in, snel even opstarten om te kijken of er wat gewonnen kan worden. Dit is niet de manier. Ik wil minimaal 2 uur rustig kunnen spelen! Kijken wat dat oplevert.

Dan nog even terug naar de toernooien (real live). Gister ben ik voor de 4e keer wezen spelen en wederom werd ik derde! Redelijke score dus nu. 4 keer gespeeld, 3 keer derde geworden. Uiteraard ga ik voor een nog betere classering. Gister deed zich echter het volgende voor: ik zat met een goede stack (2e of 3e) aan de finale tafel met nog 7 man. In vroege positie gaat iemand all in voor 6.000, naar mij toe wordt gepast. Ik vind A K en tel iets meer dan 10.000. Alleen de blinds nog na me (1.000 om 2.500). Ik call em en hij laat A 4 zien. Dat is dus mooi, echt er valt 2 4 5 op de flop en mijn kansen zijn terug naar 0.

Ik blijf zitten met 4.000. Vrij snel daarna zijn de blinds omhoog gegaan naar 2.500 om 5000. Ik zit UTG, maar de small blind is al all in voor 2.200 en de big blind is all in voor 4.000. We zitten nog met 5 man aan tafel en er zijn 4 prijzen. Tenzij er een split pot valt zal er dus een van de blinden af gaan vallen. Ik raap 7 7 en besluit te passen. De grote stack na mij callt en laat A K zien. De 2 blinden hebben beide geen hand en er valt ook voor geen partij iets bij (mijn zevens hadden het dus gehouden achteraf). Ineens waren er nog maar 3 spelers. De volgende hand moet ik mijn hele stack inleggen als blind en ik wordt met 7 9 verslagen door 10 J, want er valt weer niets bij.

Nu had ik natuurlijk die zevens kunnen spelen en mijn stack naar 14.500 zien gaan. Daarmee had ik wellicht nog potten kunnen breken. Bewust koos ik er in dit geval voor dat niet te doen, met als gevolg een toch mooie derde plaats.

jake

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Had die 77 denk ik toch er in gegooid, sb en bb allebei all-in met minder chips. AK had waarschijnlijk toch gecalled, had hij de hand gewonnen was je alsnog 3e geweest (je had meer chips dan de blinds). Maar goed ben ook geen toernooi speler dus wat weet ik er van he...

groeten Lt. Hawk

7:24 AM  
Blogger jake88 said...

klopt, maar de kans dat we er alledrie uit gingen (ik had exact zelfde stack als de BB) was er natuurlijk ook nog. Als ik won had ik nog een zeer zware underdog qua stack geweest tegen nummers 1 en 2, die ieder rond de 40K zaten.

12:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

jopey33@hotmail.com is mijn MSN emailadres

Lt.Hawk

6:34 AM  

Post a Comment

<< Home